Zdrowy kręgosłup - prawidłowa pozycja przy biurku

0
Zdrowy kręgosłup - prawidłowa pozycja przy biurku

Nikogo nie trzeba już przekonywać, że świadome odżywianie i regularna aktywność fizyczna to nawyki, które zdecydowanie warto wdrożyć w codzienną rutynę. Zdrowy kręgosłup to także jedna z kwestii, którą należy się jak najszybciej zająć, jeśli zależy nam na dobrym samopoczuciu, ogólnym zdrowiu fizycznym i psychicznym. Za biurkiem spędzamy bardzo wiele godzin w ciągu dnia – ilu z nas tak naprawdę wie, jak wygląda prawidłowe ułożenie ciała w takiej pozycji?

Prawidłowa pozycja przy biurku

Jeśli korzystasz w domu z biurka, to już pół sukcesu – praca na łóżku lub przy niedostosowanym do wzrostu stoliku jest bowiem najbardziej fatalnym (choć tak powszechnym w dobie home office) wyborem dla zdrowia naszego kręgosłupa. Nawet jeśli dziś nie odczuwasz dolegliwości z powodu nieprawidłowej pozycji ciała, możesz być pewien, że najpóźniej za parę lat boleśnie odczujesz skutki tej beztroskiej praktyki.

Zasady BHP mówią, że do utrzymania zdrowej pozycji kręgosłupa przy biurku niezbędna jest inwestycja w:

  • szerokie, głębokie i prawidłowo dostosowane do wzrostu biurko, zapewniające naturalne ułożenie rąk (kąt ok. 90 stopni pomiędzy ramieniem i przedramieniem),
  • regulowane krzesło o wyprofilowanym oparciu.

Jeśli korzystamy z komputera, jego wyświetlacz powinien znajdować w odległości przynajmniej 50-60 cm od twarzy.

Stopy powinny płasko opierać się na podłodze, ewentualnie można skorzystać z podnóżka. Optymalny kąt zgięcia kolan, bioder i łokci wynosi 90-100 stopni. Plecy należy utrzymywać proste, natomiast barki rozluźnione. Równie ważne jest naturalne położenie głowy, tak aby nie pochylać jej za bardzo do przodu.

 

 

Zgubne skutki nieprawidłowej pozycji przy komputerze

Kręgosłup to główna oś ludzkiego szkieletu, dlatego narażanie jej na szwank może powodować szereg szkód w naszym organizmie. Wśród potencjalnie występujących problemów zdrowotnych można wymienić:

  • sztywność mięśni i stawów,
  • wzmożone napięcie w barkach,
  • ograniczenia ruchomości,
  • bóle głowy i migreny,
  • ból szczęki i okolicy uszu,
  • szumy w uszach,
  • rozdrażnienie i spadek koncentracji,
  • problemy z trawieniem, powodowane nadmiernym ściskaniem narządów wewnętrznych,
  • zaburzenia wzroku,
  • obrzęki nóg,
  • trwała deformacja kręgosłupa na skutek częstego garbienia,
  • większą podatność na urazy i przeziębienia.

Brzmi strasznie?

Na szczęście nie wszystkie z tych objawów występują z podobną częstotliwością, a na niektóre z nich trzeba pracować latami. Wszystko zależy jednak od naszych codziennych nawyków i pozornie małych decyzji, które w szerszej perspektywie robią naprawdę wielką różnicę.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl